تعریف CTA عمداً گسترده است. تعریف این که اپ اینونتور چه کلاس های تابستانی ویژگی هایی باعث می شود محصولی با برچسب "آموزشی" هم کیفیت بالا و هم موثر باشد، بسیار دشوارتر است. جردن و وودوارد (1997) کیفیت تلویزیون آموزشی کودکان را با استفاده از شش معیار ایجاد شده با مشورت با متخصصان در این زمینه و همچنین پس از بررسی یافته های تحقیقاتی که نشان می دهد برنامه های طراحی شده برای آموزشی عموماً برای کودکان مفید است، تعریف کردند. این معیارها عبارتند از:
1.وضوح درس: درس اولیه به چه صورت مستقیم یا صریح ارائه می شود.2.ادغام درس: میزان تکرار یا گنجاندن درس اولیه در طول برنامه.3.درگیری در درس: میزان جذابیت کلاس های تابستانی و جذب درس اولیه.4.کاربرد درس: میزان ارتباط درس اولیه با دنیای واقعی.5. اهمیت درس: ارزش کلی یا مفید بودن درس اولیه. 6.تقویت درس: میزان پاداش یادگیری (از جمله تلاش و تسلط) در درس در قسمت.
سایر سازمانها و محققان حامی کلاس های تابستانی هم زبان CTA اپ اینونتور و هم این معیارها را برای فرمهای رسانهای متعدد تطبیق دادهاند. به عنوان مثال، Common Sense Media، سازمانی که ماموریت آن بهبود زندگی کودکان و خانواده ها با ارائه اطلاعات قابل اعتماد درباره رسانه به والدین و مربیان است، کلاس های تابستانی از این تعاریف برای ارزیابی محتوا در تلویزیون، بازی های ویدیویی، بازی های رایانه ای، سایت های کلاس های تابستانی اینترنتی و ... استفاده می کند.
برنامه های تلفن همراه (به مراجعه کنید). در یک کلاس های تابستانی زمینه تحقیقاتی، بار و لاین بارگر (2010) رسانه ها را به عنوان آموزشی تعریف کردند که مواد محصول نوعی ادعای آموزشی داشته باشند. ادعاهای آموزشی به عنوان محتوای بصری یا شفاهی روی بستهبندی، وبسایتهای محصول، و کلاس های تابستانی سایر مواد محصول تعریف میشوند که نشان میدهد قرار گرفتن در معرض یک محصول خاص میتواند به کودکان در یادگیری اطلاعات مهم، مهارتها، ارزشها و رفتار کمک کند و اپ اینونتور در عین حال آنها را ایرانیان سایبر سرگرم کند و کنجکاوی آنها را کلاس های تابستانی برانگیزد. یاد بگیرید» (CTA, 1990: p. 303a; Fenstermacher et al., 2010: p. 561).
این تعریف بهعنوان راهنمایی برای انتخاب مطالبی کلاس های تابستانی که سازندگان آن محتوا آموزشی میدانستند، خواه شواهدی برای حمایت از چنین ادعاهایی وجود داشته باشد یا نداشته باشد، استفاده شد. این کار عمداً با این هدف انجام شد که این «ادعاها» بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا ارزیابی کلاس های تابستانی شود که آیا محتوای برنامه هم با ادعاها مطابقت دارد و هم با روشهایی که کودکان خردسال به بهترین نحو میآموزند.
سیستم های رتبه بندی برای رسانه ها جوآن کانتور، کلاس های تابستانی در دایره المعارف رسانه ها و ارتباطات بین المللی، 2003
III.B.3 برنامه ریزی آموزشی/اطلاعاتی برای کودکان
یک سیستم کاملاً متفاوت برچسبگذاری برای کلاس های تابستانی برنامههای تلویزیونی که به عنوان «آموزشی» تعیین شدهاند، عمل میکند. برچسب های آموزشی/اطلاعاتی در نتیجه قانون تلویزیون کودکان در سال 1990 (CTA) بوجود آمدند. این قانون تصریح میکند که FCC، در بررسی درخواست تمدید مجوز پخشکننده تلویزیونی، باید در نظر بگیرد که دارنده مجوز تا چه اپ اینونتور اندازه به نیازهای آموزشی و اطلاعاتی کودکان خدمت کرده است.
FCC تفسیر این دستور را مبهم گذاشت و برنامهریزی کلاس های تابستانی آموزشی را اینگونه تعریف کرد: «محتوای رشد مثبت کودک را از هر لحاظ، از جملهنیازهای شناختی/فکری یا اجتماعی/عاطفی کودک را مد نظر قرار دهید. CTA در ابتدا تأثیر کمی بر برنامه های کودکان داشت زیرا بسیاری از پخش کلاس های تابستانی کنندگان این تعریف را به راحتی تفسیر کردند.
برای مثال، کارتونهای فانتزی مانند The Flintstones و The Jetsons در برخی از برنامههای تمدید بهعنوان «آموزشی» تعیین شدند. علاوه بر این، بسیاری از برنامههای آموزشی به کلاس های تابستانی اصطلاح به دورههای زمانی منتقل شدند که برای اکثر کودکان غیرقابل دسترس بود. با این حال، در سال 1996، FCC مجموعه قوانین سخت گیرانه تری را برای بررسی انطباق پخش کنندگان با CTA اتخاذ کرد. آنها یک "راهنمای پردازش" برنامه را ایجاد کردند که بر اساس آن تمدید مجوز پخش کننده با رعایت استانداردهای خاص اپ اینونتور تسهیل می شود.
این استانداردها شامل پخش حداقل 3 ساعت در هفته برنامه آموزشی است که به عنوان برنامهای تعریف میشود که هدف آموزشی مشخص و اعلام شده عمومی دارد. علاوه بر این، برای رعایت دستورالعمل 3 ساعته، برنامه ها باید بین ساعت 6 صبح تا 11 شب روی آنتن بروند و باید در زمان پخش برچسب آموزشی / اطلاع رسانی داشته باشند.