مجموعه مقالات دهمین کنفرانس برنامه اسکرچ موضوعی ERME MEDA 2020 - ISBN 978-3-9504630-5-7 45 برنامه نویسی Scratch و توضیحات دانش آموز Rune Herheim و Elena Severina دانشگاه علوم کاربردی نروژ غربی، دانشکده آموزش معلم، فرهنگ و ورزش، نروژ @hvl.no, eseverina@gmail.com برنامه نویسی در بسیاری از سیاست های آموزشی در نروژ گنجانده شده است. مطالعهای شامل معلمان سال اول پیشخدمت برنامه اسکرچ و دانشآموزان سال چهارم برای پرداختن به تاکید بیشتر بر برنامهنویسی انجام شده است. تمرکز بر پیوندهای بین توابع ScratchJr و توضیحات و توجیهات ریاضی دانش آموزان است. نتایج نشان میدهد که برخی از توابع در ScratchJr پتانسیل ایجاد چنین استدلالهای ریاضی را دارند، اما به وظایف ریاضی مناسب و آگاهی معلم در مورد نحوه پشتیبانی از کار دانشآموزان نیاز دارد. کلیدواژه: برنامه نویسی، توضیحات و توجیهات ریاضی، طراحی کار. مقدمه: پیشینه، منطق، پرسش تحقیق سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات توانایی استفاده از فناوری برای توسعه دانش و مهارت های قرن بیست و یکم مانند تفکر انتقادی، ارتباطات و همکاری است (دده، 2010). در سالهای اخیر، این تمرکز بر سواد ICT به برنامهنویسی تغییر جهت داده است. برنامه اسکرچ طبق نظر Balanskat و Engelhardt (2015)، برنامه نویسی در بیش از 20 برنامه درسی ملی گنجانده شده است. این احتمالاً با سند سیاست اتحادیه اروپا دستور کار دیجیتالی اروپا (http://ec.europa.eu/digital-agenda) افزایش خواهد یافت. Bocconi، Chioccariello و Earp (2018) در تحقیقات خود دریافتند که برنامه نویسی به عنوان یک مهارت مهم قرن بیست و یکم در اسناد سیاست ملی آشکارتر می شود. در آینده، Balanskat و Engelhardt (2015) استدلال می کنند که بسیاری از دانش برنامه اسکرچ آموزان امروزی در توسعه فناوری مشارکت خواهند داشت. در نروژ، در برنامه درسی ملی بر مهارتهای دیجیتال و تواناییهای دانشآموزان برای بیان شفاهی و کتبی تأکید شده است، و این تمرکزها در برنامه درسی اصلاحشده که از پاییز 2020 اجرایی میشود (اداره آموزش و پرورش نروژ) حفظ میشود. ، 2020). همچنین، تمرکز فزاینده ای بر استدلال دانش آموزان، توضیحات و توجیهات آنها وجود دارد. با این حال، مهم ترین تغییر، نقش برجسته ای است که به برنامه نویسی داده شده است. اینجا در برنامه برنامه اسکرچ درسی جدید، برنامه نویسی به طور ضمنی در اهداف شایستگی در ریاضیات از سال دوم و به طور صریح از سال پنجم به بعد گنجانده شده است. برنامه نویسی در مدرسه چیز جدیدی نیست. در دهه 1970-1980، استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند BASIC و LOGO با چالش هایی مانند اضافه کردن نیازهای اضافی به دانش آموزان، ارزش انتقال اندک و تأثیرات بر درک ریاضی دانش آموزان زمان زیادی برای ظهور داشت (Hoyles & Noss, 1987). در دو بررسی اخیر، فورسستروم و کافمن (2018) و پوپات و استارکی (2019) دریافتند که فقدان شواهد قانعکنندهای برای پتانسیل آموزشی برنامهنویسی در آموزش ریاضی وجود ندارد. بنابراین، به نظر می رسد شکافی بین سیاست های آموزشی و تحقیقات آموزشی وجود دارد. بررسی رابطه برنامه نویسی و توضیحات ریاضی
مجموعه مقالات دهمین کنفرانس موضوعی ERME MEDA 2020 - ISBN 978-3-9504630-5-7 46 و توجیهات می توانند این شکاف را برطرف کنند. با این حال، مطالعاتی مانند Kaufmann و Stenseth (2020) وجود دارد که ارتباط بین برنامه نویسی و استدلال ریاضی را مستند می کند. طبق گفته ماریوتی (2012)، اب برنامه اسکرچ زارهای خاصی می توانند منابعی باشند که از اقدامات آموزشی معلمان پشتیبانی می کنند، و در این مطالعه، بررسی می کنیم که آیا و چگونه برنامه نویسی با ScratchJr می تواند ابزاری باشد که استدلال دانش آموزان را تسهیل می کند. بنابراین سؤالی که ما میپرسیم این است: چه چیزی باعث میشود که دانشآموزان کلاس چهارم در هنگام برنامهنویسی دو نفره با ScratchJr در توضیحات و توجیههای ریاضی (چند وجهی) شرکت کنند یا نه؟ عوامل متعددی ممکن است نقش داشته باشند، مانند عملکردهای برنامه ScratchJr، معرفی و پیگیری های معلم هنگام کمک به دانش آموزان، و انواع وظایفی که به دانش آموزان داده می شود. ما تأکید می کنیم که کدام توابع برنامه استفاده شده است و آیا و چگونه آنها توضیح و توجیه ریاضی دانش آموزان را تقویت کرده برنامه اسکرچ یا مانع می شوند. چارچوب تحلیلی برنامه نویسی ScratchJr علاوه بر زبانی مانند حرکات و عناصر صفحه (بلوک های کد و انیمیشن) فرصت هایی را برای برقراری ارتباط ریاضیات با روش های متعدد فراهم می کند. مورگان و الشوایخ (2012) در مورد اهمیت در نظر گرفتن سهم روش های مختلف و نحوه ارتباط آنها بحث کردند. ما با الهام از رویکرد برنامهنویسی آلبانو، ایکونور و ماریوتی (2017)، بررسی میکنیم که چگونه عملکردهای ScratchJr میتوانند توضیحات و توجیههای دانشآموزان را واسطه کنند. یک کارکرد ارتباطی یک توضیح، ارائه پاسخ به یک سوال صریح یا ضمنی است. به گفته دونالدسون (1986)، نوع سوال یک شیوه Scratch program ت وضیح را تعریف می کند